Muzikaliteit
is aangeboren
Kinderen genieten van muziek. De stem, het innerlijke zingen heeft
iedereen altijd bij zich. Een baby luistert aandachtig naar een
gezongen lied of kijkt verwonderd naar het belletje om zijn been
dat rinkelt als hij beweegt. Een dreumes wiegt heen en weer bij
het horen van muziek. Wanneer hij kan lopen begint hij te dansen.
Ook het meezingen begint. Een peuter danst, zingt en speelt op instrumentjes.
Alle kinderen ontdekken en ontwikkelen hun eigen muzikale mogelijkheden.
Muzikaliteit is aangeboren, maar dient wel verder ontwikkeld te
worden, net zoals o.a. motoriek (lopen) en de taal/spraak. Voor
kinderen is het van belang dat ze veel plezier hebben in het maken
van muziek. Daarmee wordt een basis gelegd waarmee ze later verder
kunnen. Omdat kinderen leren door imitatie, is het heel belangrijk
dat een ouder/verzorger enthousiast meedoet.
Muziek
stimuleert vele ontwikkelingsgebieden
Niet alleen de muzikaliteit van het kind wordt gestimuleerd, maar
ook andere ontwikkelingsgebieden worden aangesproken tijdens het
muziek maken. Denk hierbij aan taal/spraak, zintuiglijke, sociaal-emotionele
en verstandelijke ontwikkelingen. Kinderen leren door het maken
van muziek hun eigen ik kennen. Ze ontdekken waar ze
plezier in hebben. Door in een groep muziek te maken leren kinderen
met elkaar samen te werken en goed op elkaar in te spelen.
Muziek
en Bewegen
Muziek en dans/beweging horen bij elkaar. Veel liedjes bieden door
middel van de tekst vaste bewegingen aan. Een andere mogelijkheid
is het samen maken van een dans op muziek. Kinderen leven zich uit
door vrij te bewegen op muziek. Jonge kinderen vertalen muziek in
beweging. Bewegen op het horen van muziek gebeurt spontaan, dat
is een natuurlijk proces.
Algemene
uitgangspunten bij het maken van muziek
|
Herhaling Jonge kinderen
vinden herhaling heerlijk. Ze voelen zich er veilig bij als
ze weten wat er gaat komen. Bovendien duurt het vaak even voor
ze weten welke activiteit er bij een liedje hoort. Hun reactie
is trager dan die van een volwassene. |
|
|
Langzaam zingen Zorg dat
kinderen de tekst en melodie goed kunnen volgen. Dit is belangrijk
voor het tekstbegrip en het kunnen meezingen. De mondmotoriek
is volop in ontwikkeling en nog niet zo snel. |
|
|
Toonhoogte Een kinderstem is hoger dan die van een
volwassene. Pas het zingen daarop aan, anders zingen de kinderen
te laag (ze zullen je imiteren) en ontwikkelen ze alleen het
lage gebied van hun stem (brommen). Wat hoger zingen is te
oefenen door steeds een klein stukje (halve toon) hoger te
zingen. |
|
|
Duidelijke bewegingen Overdrijf
voor jezelf de bewegingen bij een liedje en doe ze langzaam
voor. Het is voor kinderen dan makkelijker ze na te doen. |
|
|
Afwisseling Omdat de concentratieboog
bij jonge kinderen nog niet zo hoog is, is veel (logische) afwisseling
belangrijk. Zorg voor een bruggetje tussen verschillende
activiteiten en wissel rust en activiteit en spelen met en zonder
materialen/instrumentjes af. Zo ontstaat er een evenwichtig
geheel. |
|
|
Ieder kind mag zichzelf zijn Ieder kind is uniek en
zal anders reageren. Een kind kan evenveel genieten en zich
ontwikkelen als het zichtbaar niet actief meedoet. Materiaal
nodigt vaak wel uit om over een drempel te stappen. |
|
|
Muziekinstrumentjes moeten
eenvoudig te bespelen zijn, een mooie klank hebben en veilig
zijn. Ook simpele materialen worden door kinderen vaak als instrument
gebruikt en omgekeerd, bijv. met blokken wordt tegen elkaar
getikt en ritmestokjes zijn over elkaar gekruist een helikopter
of hamer en spijker. Gebruik die fantasie van kinderen en speel
er op in. |
|
 |
Materialen worden gebruikt
als ondersteuning bij beweging (linten), als sfeerbepaling (ballonnen)
en als geluidsinstrumentjes. (kranten, keukenrollen) |
|
Muziek
integreren op PSZ/KDV of thuis
Muziek kan geïntegreerd worden in het dagprogramma op PSZ/KDV
of in de thuissituatie: bij het eten, voor het slapen gaan, een
liedje voor het opruimen. Wanneer u een aantal muzikale activiteiten
achter elkaar wilt doen, kunt u het beste beginnen met een vast
lied en een handpop (voor begroeting van de kinderen), muzikale
activiteiten (liedjes, dansen, schootspelletjes, versjes) en een
vast slotlied (PSZ/KDV). Zie voor materiaal ook een overzicht van
liedbundels/boeken.
Liedbundels/boeken
Muziekkriebels &CD (bekijk de omschrijving)
250 muziekactiviteiten voor kids van 0 tot 10 jaar
Hermien Wiechers
Uitgeverij SWP
ISBN 9789066659827, prijs € 34,90.
Direct bestellen bij Bol.com
Muziek tussen schoot en school
Muziek met het jonge kind in gezin en groepsverband
Marijke Albers en Rita Rikhof
Uitgever de Toorts
ISBN 90-6020-738-6, prijs € 20,00.
Bestel
direct bij Bol.com
Peuters Dansen deel 1 en 2
Boekjes met CD
Stichting Nevofoon
tel: 0597 413522
e-mail nevofoon@zeelandnet.nl
Wij maken muziek
Zingen, Spelen Luisteren Bewegen
Ingrid Rietveld
Uitgever SWP
ISBN 90-6665-390-6
Bestel
direct bij Bol.com
Dansspetters
Maria Speth
e-mail: smit.speth@worldonline.nl
ISBN 90-805732-1-3
Bestel
direct bij Bol.com
Zingen met duimelot (baby's en dreumesen)
Herma Hopster en Marjanka van Maurik
Van Tricht uitgeverij
ISBN 90-73460-99-9
Bestel
direct bij Bol.com
Kleuterwijs
Liedbundel voor kinderen van 3-7 jaar.
Frans Haverkort, Rinze van der Lei en Lieuwe Noordam
bureau-smv@home.nl
ISBN 90-804971-2-6
Bestel
direct bij Bol.com
Muziek maken met Nijntje
kijken-lezen-kleuren- tellen
VNU tijdschriften B.V.
ISBN 9058559416
Bestel
direct bij Bol.com
Zie ook
Zelf instrumentjes maken
Liedjes zingen (Flip de Beer)
Terug naar boven
Door L. de Laat, muziekdocente en schrijfster van
kinderverhaaltjes.
|